יום שבת, 12 בינואר 2019

רוח שטות ותעלול: "מי יעצור את אייבי פוקט?" מאת קאלב קריספ

אחרי תקופת יובש בה קראתי כמה ספרי פנטזיה ולא-פנטזיה חביבים אך נטולי מעוף, התגלגל לידיי הספר "מי יעצור את אייבי פוקט?", שניחן סוף סוף בניצוץ אמיתי של קסם, לפחות לפי מד הקסם הפרטי שלי. זהו חלק ראשון בסדרה, שיצא לאור כבר בשנת 2015 וכעת תורגם לעברית במסגרת "מרגנית" – סדרת תרגומי המופת המומלצת של זמורה ביתן.

אייבי פוקט היא יתומה בת שתים-עשרה המועסקת כמשרתת באנגליה בתקופה הוויקטוריאנית. היא שובבה, מצחיקה וחצופה, זורעת סביבה תקלות וצרות ואיכשהו נחלצת מכולן. לאחר שהמעסיקה האחרונה שלה, הרוזנת פורונקל, נוטשת אותה בפריז, היא נענית להצעת עבודה מדוכסית גוועת, המבקשת ממנה לחזור לאנגליה ולמסור שרשרת יהלום המשולב בשעון לנכדתה של חברת עבר, תמורת סכום כסף נכבד.

המשימה הפשוטה לכאורה מסתבכת במהירות, כשאייבי עונדת את השרשרת בניגוד להבטחתה, ומתברר לה שליהלום יש כוחות מיוחדים, ושפושעים ויצורים על-טבעיים רוצים לגנוב אותו מידיה. אייבי מצליחה להגיע לאחוזה בה גרה אותה נערה עם משפחתה העשירה, ושם היא מנסה לגלות אילו סודות מסתירים ממנה על זהותה ועל כוחות היהלום, מדוע היא יכולה לדבר עם רוחות רפאים, וגם מי עומד לצידה ומי מנסה להתנכל לה.

הספר כתוב בסגנון קליל, קצבי וסוחף, ואייבי היא דמות שובת לב מהרגע הראשון. לא משנה מה קורה לה ומה אומרים לה, אייבי תמיד בטוחה שהיא חכמה ויפה ומוצלחת ועונה ללא היסוס למי שמקניט אותה. היא נאבקת באומץ לב ברודפיה ואינה מרחמת על עצמה למרות שהיא כמהה למידע על הוריה, וזה בהחלט שיעור לחיים מדמות ספרותית. יש בה רוח שטות מרעננת, אופטימיות ותמימות שגובלת לעיתים בטיפשות. עולם הדמיון העשיר שלה מתבטא בין היתר בסיפורים הססגוניים שהיא ממציאה על הוריה שאינה זוכרת ועל המקום המסתורי ממנו באה. עם דמות כמו אייבי לעולם לא משעמם, כי מעצם טבעה היא מתסיסה את סביבתה, ממגנטת אליה הרפתקאות ויוצרת אירועים מעניינים.

דבר נוסף שמצא חן בעיניי בספר ומשך את תשומת לבי הוא העובדה שהדמויות הן ברובן הגדול נשים. החל מאייבי פוקט כמובן, עבור במעסיקות השונות שלה לרבות הדוכסית שהופכת לרוח מפחידה, והיריבות המסתוריות העלמה עד והעלמה קור, וכלה בילדות רבקה ומתילדה, ובאמה של מתילדה וסבתה. עם זאת, הספר מתאים לחלוטין גם לבנים שחוששים מגיבורות בנות, בגלל הכתיבה המצחיקה והחצופה, נטולת המתיקות ורוויית ההתרחשויות, ובגלל שאייבי היא מעין טום-בוי, שנלחמת ברעים כמו נינג'ה קטנה ומתגלה בהדרגה כסוג של גיבורת-על.

אציין עוד שלטעמי עטיפת הספר מוצלחת מאוד ומעבירה במדויק את סגנון אישיותה המיוחד של אייבי פוקט ואת האווירה האפלולית של התקופה הוויקטוריאנית – התקופה האהובה עליי, שהשילוב בינה לבין פנטזיה מהלך עליי קסם.

אז אם מתחשק לכם ליהנות מספר קליל ומצחיק, שכתוב לילדים ונוער, אבל בהחלט מתאים גם למבוגרים חובבי פנטזיה והרפתקאות – אייבי פוקט היא בחירה מוצלחת, ואני מקווה שהחלקים הבאים בסדרה יתורגמו בקרוב.


"מי יעצור את אייבי פוקט?", קאלב קריספ, הוצאת זמורה-ביתן, 256 עמודים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה